בגדי מעצבים

בגדים

בגדי מעצבים > בגדים

בגדים הם שמחה ואת זה כל חובבת שופינג תוכל לאמת. בגדי מעצבים, בגדי מותגים, בגדים יד שנייה ועודפים, הרי בינינו מי לא מכירה את הדגדוג הנעים שקניית בגדים גורמת. אבל מאחורי הדבר הטריוויאלי הזה הקרוי בגדים יש הרבה מעבר לקדחת של שופינג וצרכנות ואפשר לראות בהם שיקוף של היסטוריה אנושית ארוכה ומסועפת. עטיית בגדים מאפיינת כמעט כל תרבות אנושית ויש מחקרים מדעיים המעריכים כי המין האנושי לובש בגדים כבר למעלה מחצי מיליון שנה. הבגדים הם בעצם אחד הסמנים המובהקים להגדרת בני האדם כיצורים תרבותיים ואחד הביטויים היפים לזה הוא הזיהוי המיתי של בגדים, בעולם המערבי, עם החטא הקדמון של אדם וחווה שאכלו מעץ הדעת ומיהרו לעטות בגדים כדי להסתיר את ערוותם.   

בגדים ותרבות

ישנן תיאוריות שונות המנסות להסביר מדוע החל המין האנושי לעטות בגדים לגופו והדיונים בהן נותרים בעיקר ברמה הפילוסופית ופחות ברמה האמפירית. נראה שבתחילת דרכם הבגדים שימשו כתחליף אנושי מלאכותי לכיסוי הגוף והגנת העור מקור, מחום, וממפגעים אפשריים אחרים ובמשך הזמן, הם החלו לשחק תפקיד חברתי ותרבותי החורג מהפונקציה הקונקרטית של הגנה והישרדות. בגדים משחקים תפקיד במגדר, דת, פוליטיקה, טקסים, שייכות קבוצתית וסטאטוס חברתי, והם משחקים תפקיד מפתח בפוליטיקה של זהויות. גברים ונשים נוהגים לעטות בגדים שונים, אנשים המזוהים עם דתות מסוימות עוטים בגדים מסורתיים המאפיינים את שיוכם הדתי, בעלי מקצועות נוהגים ללבוש בגדים מסוימים וכן הלאה. בחירת הבגדים שלנו מושפעת מאידיאלים תרבותיים, פוליטיים ודתיים. בחברות מסוימות קוד הלבוש הוא נוקשה וברור, כמו למשל קודים של צניעות בחלק ממדינות האיסלם, הכופים על נשים לבוש צנוע מסורתי. בחברה האינדיבידואליסטית-מערבית המודרנית, הבגד הוא דרך לא רק לביטוי של שיוך קבוצתי, אלא גם לביטוי עצמי וטעם אישי. בגדים יכולים להוות אינדיקציה למצב הרוח של האדם, לאידיאלים שלו ולרצונות שלו. למרבה הפרדוקס, גם שימוש בבגדים לשם ביטוי אישי, כמו שנהוג בחברה המערבית האינדיבידואליסטית הוא אידיאל תרבותי שנותן לנו את הלגיטימציה להתלבש באופן כל-כך מגוון.  

אופנת בגדים

המילה המתארת את התכתיבים החברתיים הקובעים לנו אילו בגדים הם "נכונים", "ראויים", "הולמים" או "יפים" בתרבות שלנו היא, כמובן, אופנה. תכתיבי האופנה, כפי שכבר ציינו קודם לכן, יכולים לנבוע מטעמים ומאידיאולוגיות שונות. כמו בחברות אחרות, גם בחברה המודרנית, קשורים הבגדים והאופנה לסטאטוס כלכלי וחברתי, קבוצות ממעמד חברתי גבוה מבחינות את עצמן מקבוצות חברתיות אחרות בזכות אופנה מסוימת ובגלל שתכתיבי האופנה משתנים תדיר ו"הישארות באופנה" דורשת משאבים כלכליים, בגדים משמשים גם כלי מובהק, בחברה הקפיטליסטית להחצנת סטאטוס כלכלי. אז נכון שתמיד אמרו לנו לא לשפוט את הספר על פי העטיפה שלו, אך בגדים, אם נרצה ואם לא מהווים כרטיס ביקור מסוים של האדם העוטה אותם – אוהב להתבלט ומוחצן, שונא תשומת לב ומעוניין להתמזג עם הסביבה, מרדן או קונפורמיסט, אוהד הפועל או בית"ר, עירוני או כפרי, עשיר או עני וכן הלאה וכן הלאה. בנוסף, נכון שכולנו רוצים להתלבש לפי צו האופנה, אך כדי שלא תהפכו לקורבן אופנה זכרו, כי עולם האופנה מתבסס, אחרי הכול, על תפיסת עולם סובייקטיבית, ולשמחתכם אתם חיים בחברה שתכתיבי האופנה שלה הם מגוונים ונותנים דרור לביטוי עצמי. בחירת בגדים שהולמים את גופכם, שתרגישו בהם חופשיים ונינוחים, הם ככל הנראה תכתיב האופנה המשתלם ביותר בבחירת בגדים.     

כמו כן, כדאי לדעת כי דווקא בימינו נותנים מקום לביטוי האישי בכל הקשור לבגדים ואופנה. הדבר מתבטא, בין היתר, בכך שניתן לראות אנשים רבים הלובשים חולצות עם סלוגנים שונים המהווים את גישתם לחיים וכדומה. על כל זאת ועוד תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר הדפסה על חולצות.